Bli medlem

Løypestatus

1. november

Det tråkkes såle på Nordre Mangen nå, men usikkert om det er nok snø til å sette spor.

31. oktober 2023

Det er stor stas for Løypeteamet å kunne åpne sesongen så tidlig. Vi har kjørt et spor fra Vesle Garsjøen til Frierbua. I morgen er meldt kaldt og fint vær. Bruk gjerne litt gamle ski men løypene ble bra. Hilsen Løypeteamet MFT Jarle, Fred, Morten, Jan Chr., Simen og Thorbjørn

Løypemannskapet

For løpende oppdatering – se våre facebooksider – MangenfjelletTurlag, eller skisportet.no

Gutta på Skauen!
Vi får ofte gode tilbakemeldinger på skisporet som vi lager. Dette kommer ikke helt av seg selv. Vi er en rekke frivillige som bruker mye tid på vinteren og også ellers i året. De som har ansvaret på Nordre Mangen er Fred Jansberg og Jan Christian Heggedal. De bytter ofte ut en fredagskveld hjemme i varm sofakrok mot -15 og sur nordavind over Kjølen på snøscooter. Dette gjør de som frivillige for at løypene skal være klare til oss andre i helgen. Stian Norum Herlofsen har laget en film om løypekjøring. Snurr film om gutta på skauen.

Hilsen Løypemannskapet 😊

Turforslag

Praktisk info

Parkering Nord-Mangen

Kvisla
Hit kommer du ved å følge skilting fra Lierfoss mot (FV 236) Ovlien el. Stangeskovene. Etter ca. 7 km. fra Lierfoss kommer du til Kvisla. Her har vi merket parkering med utgangspunkt for skitur på Kjølenområdet.

Saugmyra
1 km. videre på FV 236, her er det opparbeidet en stor parkeringsplass, og fra denne kommer etter 2 km. opp på Kjølplatået.

Bjønnemyra
1 km. videre på FV 236. Her kan du parkere på siden av vegen og gå innover mot Heia og etter hvert Kjølen.

Parkering Sør-Mangen

Vesle Garsjøen
Er utgangspunkt for skitur mot Midtfjella og Mangfjellet. Til Vesle Garsjøen kommer du ved å følge skilting fra Lierfoss (FV 234) mot Søndre Mange, deretter FV 235 mot Søndre Mangen. Etter en biltur på ca. 15 minutter fra Lierfoss kommer du til Vesle Garsjøen. I dette området finner du også serveringshytta vår Myrlia. Den ligger i sørenden på Garsjøen.

Store Garsjøen
Her er det i 2021 opparbeidet en p-plass – med plass til ca. 30 biler. På den måten kan vi avlaste parkering i vegkanten. Som ikke er å foretrekke da dette kan skape farlige situasjoner, og begrense fremkomligheten til for billister som skal videre mot Sør Mangen.

Ellers er det fint å parkere ved Høgdesætra på Setskog siden. Herfra kommer du inn i løypenettet via Aurset. Kart finnes på oppslagstavlene og her

Smøretips

Tips og råd om skismøring

Jeg vil påstå at det er en myte at det er vanskelig å smøre ski. Altfor mange har en tendens til å gjøre dette mye mer komplisert enn det i virkeligheten er, i allefall når man snakker om folk som oss – turgåere (ikke de som har motiv om merke i Birken etc.). Uansett – målet for alle er å ha godt feste i kombinasjon med god gli.

Det er som i langrenn som all annen idrett – jo mer du spanderer i penger på utstyr, jo større og bedre opplevelse. Da mener jeg inntil en viss grense, vi vanlige turgåere behøver ikke støvler som Petter Nortug, men kjøp ikke det billigste hvis målet er å få en god opplevelse, og gå mye på ski.

Det aller viktigste er at skiene dine har det riktige spennet i forhold til din egen vekt. Hvis dette ikke står i riktig forhold vil du ikke under noen omstendigheter ha muligheter til å nå målet om god gli og godt feste. Så start med å sjekke dette. En måte å gjøre dette på er å stå med like vekt oppå skiene på et flatt underlag. Ta en tynt ark og se om du får plass under skiene. Har du et område på ca. 50 cm (starter bak på hælen og fremover) hvor du fritt kan bevege papiret, har du riktig spenn på skiene. Merk området med tusj og du har bestemt hvor du skal påføre festesmøring.

Utgangspunktet foran hver ny sesong er at all gammel smøring må være fjernet, og at det er påført glidvoks i det området der du ikke skal ha festesmøring. Glidvoksen kan være av generell karakter, du behøver ikke ta særlig hensyn til føret, bruk gjerne blå eller rød. Du kan enten påføre dette i kombinasjon voks og kork eller voks/varme for så å sikle av etter at voksen har blitt kald. Denne operasjonen gjentar du 3-4 ganger i løpet av vinteren (avhenger av hvor mye du bruker skiene selvsagt). Når dette er gjort er du klar for dagens smøring. Før du starter med wax’en tar du et veldig fint sandpapir og rubber litt i sonen der du skal ha festesmøringen. Da vil Wax’en din sitte mye lenger (den slites ikke så raskt).

Mine tips

-3 grader og kaldere (finkornet eller nysnø) SWIX Blå Ekstra er en sikker vinner. SWIX VR45 er en litt mer avansert smøring som også egner seg godt. Legg gjerne på 3 tynne lag (avhenger av lengden på turen og strukturen i snøen). VR-smøringen skal pr. definisjon gi litt bedre glid. Dette er alt du trenger for kaldt føre. Er du en litt større perfeksjonist finnes det mange typer også for kaldt føre. Det eneste du forbedrer ved å bruke disse,er gliden. – 3 grader til +1 (finkornet eller nysnø)

Noe av det vanskeligste føret, og her er det lett å bomme. Det er et uttall av smøringer akkurat rundt 0, og man må prøve seg litt frem. Legger man på for tykt for eksempel, er det lett at det kladder osv. Jeg vil anbefale VR55, gjør deg kjent med denne smøringen! Den dekker et stort spekter av føreforhold. I begge tilfeller er det snakk om å smøre flere tynne lag og korke godt mellom hvert lag.

Hva så med isete løyper? Universalklister dekker det meste. Mengden bestemmes utifra hvor isete det er, legg ikke for tykt på hvis det er antydning til litt ”nysnø” i sporet. Da dekker du gjerne klisteret med blåekstra som du korker godt ut.

Med dette grunnlaget skulle du ha alle forutsetninger til å få en vellykket skitur. I denne artikkelen har vi profilert SWIX sine produkter. Det finnes mange flere Wax typer å velge blant. Noen sverger for eksempel til Rhode etc. Dette handler om erfaring. Gå ut og skaff deg noe erfaring, det er ikke så vanskelig som du tror. Er du i tvil spør en annen skiløper, kanskje han/hun har noen smarte tips.

God Tur!

Hilsen Mangenfjellet Turlag