Bli medlem
På ski til Kjølen

Alle løyper fører til Kjøltjernhytta
Mange løyper fører til Kjøltjernhytta, og denne artikkelen gir deg noen forslag på hvor du kan starte. Utgangspunktene har forskjellige ”vanskelighetsgrader”. I vårt første medlemsblad fra 1996 beskriver Ole Kristian Sauge Kjølen som den nærmeste villmark. Han skriver videre at navnet gir assosiasjoner om en båt som ligger veltet med bunnen i været. Ingen spiss skarp kjøl, men et langstrakt høydedrag med store myrer og små tjern. Ved ett av disse tjernene – Kjøltjernet 361 moh – ligger Kjøltjernhytta vel 5 km fra Nordre Mangen Veg.

Fra Vesle Garsjøen
Turen starter ved parkeringsplassen ved Vesle Garsjøen. På et skilt kan vi lese Kjøltjernhytta 15 km. Turen går utover mot Midtfjellmosen, passerer Vintertjenn til høyre, og gir ganske snart to mulige veivalg. Vi velger venstre mot Tangen hyttefelt, passerer Larstjenn i fint myrterreng mot Opptjern. Her kommer vi innpå veien fra Bergerudvangen, som for øvrig er et fint sted å sykle om sommeren. Nå skal vi etter hvert brått til venstre og følge trasèen forbi Køddebakken (ja det heter så) videre mot Nysæther. Herfra blir det ny trasè over Ringkollen (334 moh) og utover Hauklundmosen til Saugmyra v/Nordre Mangen Veg. Her er det anlagt en parkeringsplass, så hvis du velger en kortere tur kan du nå også sette fra deg bilen her. Herfra blir det ny trasè på skogsbilvei opp til Bergmyra, flott terreng opp til Kloppmyra og inn på de gamle løypene på Kjølen. Dette er virkelig blitt et flott alternativ til å komme til Kjølen. Fra Bergmyra er det flott utsikt mot Sør. Vel oppe på Kjølenplatået følger du de kjente trasèene inn mot Kjøltjernhytta. Fra Saugmyra er det 5 km inn til hytta.

Fra Kvisla
Herfra har du to muligheter opp til Kjøltjernhytta. Start fra parkeringsplassen, etter vel 1 km. kan du velge høyre eller venstre. Velg høyre og du tar fatt på den fine stigningen opp til Firhørningen. Her får du opp pulsen og kjenner hvor godt det er å leve. Etter hvert er du oppe på endelløse myrer som fører deg inn til hytta. Velger du venstre i første krysset blir turen litt lenger. Ca. 8 km er det da via Trandumtjenndalen og Åsnessetertjenn før du kommer til Bergersetra. Derfra går du utover Stockholmsmyra og videre i flott og lett terreng inn til Kjøltjernet.

Fra Bjønnemyra
Dette er den letteste løypa opp til Kjølen. Ved å kjøre bil forbi Kvisla, forbi Saugmyra, opp Haukelundbakken og noen hundre meter innover den lange sletta, kommer du til Bjønnemyra. Her er det parkering ved siden av vegen og du kan starte turen innover en skogsbilveg som fører til Heia. Etter hvert går du av vegen og starter på en liten stigning som tar deg opp på myrene. Denne delen av løypa er nyfrisert med gravemaskin, så her vil du se forbedringer fra tidligere vintre. Vel oppe har du to muligheter til å nå hytta. Jeg foreslår til høyre, og østre løype. Etter 2,5 km kjenner du røyken fra pipa på Kjøltjernhytta og den gode følelsen over å ha nådd målet siger innover deg. På hytta står vertskapet klart med varme vafler, en toddy og fyr på peisen. Nå kan det knapt bli bedre!