Smøretips

Tips og råd om skismøring
Jeg vil påstå at det er en myte at det er vanskelig å smøre ski. Altfor mange har en tendens til å gjøre dette mye mer komplisert enn det i virkeligheten er, i allefall når man snakker om folk som oss – turgåere (ikke de som har motiv om merke i Birken etc.). Uansett – målet for alle er å ha godt feste i kombinasjon med god gli.
Det er som i langrenn som all annen idrett – jo mer du spanderer i penger på utstyr, jo større og bedre opplevelse. Da mener jeg inntil en viss grense, vi vanlige turgåere behøver ikke støvler som Petter Nortug, men kjøp ikke det billigste hvis målet er å få en god opplevelse, og gå mye på ski.
Det aller viktigste er at skiene dine har det riktige spennet i forhold til din egen vekt. Hvis dette ikke står i riktig forhold vil du ikke under noen omstendigheter ha muligheter til å nå målet om god gli og godt feste. Så start med å sjekke dette. En måte å gjøre dette på er å stå med like vekt oppå skiene på et flatt underlag. Ta en tynt ark og se om du får plass under skiene. Har du et område på ca. 50 cm (starter bak på hælen og fremover) hvor du fritt kan bevege papiret, har du riktig spenn på skiene. Merk området med tusj og du har bestemt hvor du skal påføre festesmøring.
Utgangspunktet foran hver ny sesong er at all gammel smøring må være fjernet, og at det er påført glidvoks i det området der du ikke skal ha festesmøring. Glidvoksen kan være av generell karakter, du behøver ikke ta særlig hensyn til føret, bruk gjerne blå eller rød. Du kan enten påføre dette i kombinasjon voks og kork eller voks/varme for så å sikle av etter at voksen har blitt kald. Denne operasjonen gjentar du 3-4 ganger i løpet av vinteren (avhenger av hvor mye du bruker skiene selvsagt). Når dette er gjort er du klar for dagens smøring. Før du starter med wax’en tar du et veldig fint sandpapir og rubber litt i sonen der du skal ha festesmøringen. Da vil Wax’en din sitte mye lenger (den slites ikke så raskt).
Mine tips
-3 grader og kaldere (finkornet eller nysnø) SWIX Blå Ekstra er en sikker vinner. SWIX VR45 er en litt mer avansert smøring som også egner seg godt. Legg gjerne på 3 tynne lag (avhenger av lengden på turen og strukturen i snøen). VR-smøringen skal pr. definisjon gi litt bedre glid. Dette er alt du trenger for kaldt føre. Er du en litt større perfeksjonist finnes det mange typer også for kaldt føre. Det eneste du forbedrer ved å bruke disse,er gliden. – 3 grader til +1 (finkornet eller nysnø)
Noe av det vanskeligste føret, og her er det lett å bomme. Det er et uttall av smøringer akkurat rundt 0, og man må prøve seg litt frem. Legger man på for tykt for eksempel, er det lett at det kladder osv. Jeg vil anbefale VR55, gjør deg kjent med denne smøringen! Den dekker et stort spekter av føreforhold. I begge tilfeller er det snakk om å smøre flere tynne lag og korke godt mellom hvert lag.
Hva så med isete løyper? Universalklister dekker det meste. Mengden bestemmes utifra hvor isete det er, legg ikke for tykt på hvis det er antydning til litt ”nysnø” i sporet. Da dekker du gjerne klisteret med blåekstra som du korker godt ut.
Med dette grunnlaget skulle du ha alle forutsetninger til å få en vellykket skitur. I denne artikkelen har vi profilert SWIX sine produkter. Det finnes mange flere Wax typer å velge blant. Noen sverger for eksempel til Rhode etc. Dette handler om erfaring. Gå ut og skaff deg noe erfaring, det er ikke så vanskelig som du tror. Er du i tvil spør en annen skiløper, kanskje han/hun har noen smarte tips.
God Tur!
Hilsen Mangenfjellet Turlag

Leave a Reply